7 +1 kérdés amit fel kell tenni webáruház indítás előtt
Az elmúlt napokban sokszor belefutottam abba a kérdésbe, hogy hogyan is kellene egy webáruházat elindítani. Általában sok remek tanácsot adtak hogy kutass piacot, milyen vállalkozási formát használj, de sehol sem olvastam el, hogy milyen szempontok szerint válassz a webáruház sokasága közül.
A webáruház, olcsó mert nem kell egy fizikai boltot fenntartani, olcsó mert nem kell egy nagy raktár, ha dropshippinget vagy egy raktárszolgáltatót használsz. Otthonról végezhető bevételszerzés. Ilyen egyszerű? Sajnos nem! Ki kell ugyanis választani a megfelelő webáruházat. Itt van x kérdés amire válaszolnod kell mielőtt meghozod a döntést!

Ha körülnéztél már a piacon, akkor rengeteg féle webáruházat találhattál, csak pár név: WooCommerce, Shopify, Shoprenter, Unas, Magento. Melyik micsoda és miért jó nekem? Erre a kérdésre keressük ma a választ.
Kezdjük is a legfontosabbal:
1. Mennyi féle terméket fogsz árulni?
Ez a kérdés határozza meg legelőször azt, hogy milyen webshopot válasszunk. Pár termékért nem érdemes komplett webáruházat csinálni, hanem pár landoló oldallal is meg lehet oldani a néhány termékes értékesítést. Persze ennek hátránya, hogyha nő a termékkínálatunk, akkor kezelhetetlenné válik, előnye viszont, hogy nem kell adott esetben egy bonyolult rendszert megtanulni.
Ha már több terméket, akár 10-100-1000 félét is árulsz, akkor jöhet a következő kérdés:
2. Nem mindegy milyen webáruházat használok?
Ha lazán szeretnék válaszolni, akkor azt mondanám: De teljesen mindegy, hisz minden webáruház alkalmas a legfőbb funkciójára: a webes értékesítésre.
Nézzük a szempontokat, ami szerint tovább gondolkodunk, hogy milyen motort, akarom mondani webáruházat válassz.
A második fontos dolog, hogy mennyi pénzed van erre a projektre. De kezdjük alulról: ha nagyon kevés és magad is megcsinálnád, akkor érdemes valamilyen ingyenes megoldást keressél, mondjuk a WordPress – Woocommerce párosítást. Ha viszont nem magad csinálnád, akkor azt mondom egy Woocommerce is sok pénzbe kerülhet.

3. Saját magunknál szeretnénk tudni a webáruházat, vagy bérelni szeretnénk egyet?
Ha legalább már több tízféle terméket árulsz, akkor érdemes egy webáruházat, vagy ahogy máshol láthatod webshop motort, esetleg webáruház motort kiválasztanod. Ha nincs különösebb ok arra, hogy magunknál tartsuk a webáruházat, akkor érdemes bérelni. Érdemes, mert
– ott a szerverek csak erre vannak kitalálva,
– az alap karbantartás nem nálunk van,
– stabilan szoktak működni
– fejlesztéshez vannak szakértőik
De ha valamilyen ok miatt nem jöhet szóba a webáruház bérlése, akkor meg kell vizsgálnunk az igényeinket.
4. Egyedi fejlesztésű webáruház a legjobb nekem?
Akkor érdemes egyedi webáruházat fejlesztetni, ha nagyon különleges, nehezen megoldható, vagy nagyon egyedi igényünk van. Szakmai körökben nagy a vita arról, hogy milyen igényektől érdemes ezt az opciót választani.
Viszont azt tudni kell, hogy ez a legdrágább megoldás.
5. Mire figyeljünk, ha egyedi webáruházat fejlesztetünk?

Az első és legfontosabb részlet, hogy csakis és kizárólag fejlesztési dokumentációval együtt fizessük ki. Ennek az az oka, hogyha valamilyen oknál fogva egyszer megszűnik az együttműködés, akkor legyen valami a kezünkben, amivel majd más tovább tud dolgozni. A másik, hogy a miénk is legyen a szoftver, ne csak béreljük, kölcsön kapjuk stb. Ha már nálunk van az áruház, akkor nem árt, ha a tárhely és a domain is a miénk, és nem a fejlesztőnél van. Egy ilyen webáruháznak a jelenlegi (tehát 2020-as) állapotok szerint minimum milliós, ha nem tízmilliós a fejlesztési költsége. Ha valaki nagyon olcsón akarja megcsinálni, akkor mindenképpen gyanakodjunk miért teszi ezt.
6. Mondanál egy webáruházat amit használhatok?
Igen, például Woocommerce, Prestashop, Magento, ezek mind olyan webshopok, amiket bátran ajánlok. Itt is nagyon fontos, hogy megvizsgáld milyen funkciókra van szükséged. Pl.:
– szeretnél mellette blogolni,
– hírlevél feliratkozókat,
– különböző fizetési, szállítási, számlázási, készletnyilvántartási funkciókat.
Ezután érdemes megnézni, hogy melyik áll legjobban kézre, melyiket a legkönnyebb, vagy leglogikusabb kezelni számodra. És például, ha már van egy WordPress-es weboldalad, akkor legkézenfekvőbb a Woocommerce.
7. Milyen funkciókat érdemes még vizsgálni?
Érdemes megvizsgálni milyen mélységben kell testre szabni a webáruházat. A Wocommerce átalakítási lehetőségeiről például itt írtam.
Ezen kívül érdemes még:
– SEO beállítási,
– Google/Facebook mérési
– és más marketinges funkciókat
is megnézni, amiknek meg kell felelnie a majdan választott webáruháznak.
+1 Tuti megvizsgáltam mindent?
Nem feltétlenül, ezek a kérdések csak a jéghegy csúcsát képviselik. Ugyanis nem könnyű választani, mindennek megvan az előnye és a hátránya. Pl. a Woocommerce nehezen boldogul 100 termék felett, másokban nincs magyar bankkártyás fizetési lehetőség. Nehézkes az export, az import, vagy a dropshipping.
És vannak egyedi igények, amiket lehetetlen felsorolni egy blog keretében.
Mindig, minden esetben, vegyük számba mire van szükségünk és azt megkapjuk-e, csak azután döntsünk!
Én segítség a tervezésben, válaszd a Weblaptervezés konzultációmat, ahol még több kérdést felteszek, mielőtt bármit is ajánlok.